Horečka u dětí je vzestup tělesné teploty nad 38°C (pokud máme teploměr správně zaveden ani při měření v konečníku neodečítáme!).  Horečka je pouze příznak onemocnění a nejčastěji se jedná o obrannou reakci organismu na imunologický podnět /bakterie nebo viry/. Dítě by mělo mít klidový režim doma a dostatek tekutin, do jídla děti nenutíme. Teplotu pravidelně (i v noci) kontrolujeme, aby nedošlo k nekontrolovanému prudkému vzestupu, který by mohl u dítěte vyvolat febrilní křeče.

Léčba

• paracetamol /Panadol, Paralen…/ dávka 50mg/kg/den ve 4 dávkách, t.j. 10-15mg/kg/dávku
  • ibuprofen /Ibalgin, Nurofen, Brufen… /dávka 20-30mg/kg/den ve 3 dávkách, t.j. 10mg/kg/dávku

Tyto léky existují v různých formách – sirup, čípky, tablety, vždy volíme dle aktuálního stavu a větší tolerance dítěte. Uvedené léky lze při léčbě horečky kombinovat , musíte jen hlídat maximální dávku, kterou lze dítěti podat za 24 hod a opravdu střídat uvedené léky –pozor na různé firemní názvy –kontrolujte si vždy účinnou látku léku. Obecně platí, že ibuprofen je o něco účinnější a při ev. překročení dávky méně toxický.

• zábaly – do vlažné vody cca 25°C namočíme osušku a na 10-15 min zabalíme trup dítěte. Nepřikrýváme, proceduru lze opakovat. Obdobně lze dítě posadit do vany a cca 10 min sprchovat vlažnou/ 20-25°C/ vodou. Neprovádíme, pokud má dítě výrazně mramorovanou kůži a ledové končetiny.

Při léčbě horečky se řídíme hlavně celkovým stavem dítěte – pokud je dítě celkově v dobrém stavu, pije, komunikuje, chvilku si i pohraje … nabízíme slazené tekutiny a teplotu kontrolujeme. Je-li dítě mrzuté, unavené, nechce pít  je někdy vhodné podání léků proti teplotě i v případě, že má dítě teplotu je zvýšenou,  využíváme přitom analgetického / proti bolesti/ a protizánětlivého účinku těchto léků.

Horečka v začátku onemocnění není důvodem k okamžité návštěvě lékaře, který nemůže stanovit dg v případě, že horečka trvá několik hodin, je však zapotřebí dítě kontrolovat, nabízet tekutiny a snižovat teplotu .Pokud však kdykoliv s horečkou k lékaři vyrazíte, VŽDY ! dítěti před odjezdem podejte lék proti teplotě.

Vyhledejte lékaře ihned – má-li horečku novorozenec, mladší kojenec,  je-li dítě apatické, odmítá pít, zvrací, málo močí, nebo naopak je neklidné, zmatené, má prudké bolesti hlavy, prudké bolesti břicha, bolesti ucha nebo vyrážku či výrazně mramorovanou kůži. Stejně tak horečka trvající 3 dny nebo neklesající teploty pod 39°C je vždy vhodné konzultace s lékařem.